De taalgrens over......

23 mei 2012 - Vierves-sur-Viroin, België

Dag 9; 23 mei Van Meldert naar Ramilies 22 km (totaal 177km)

Na een uitgebreid ontbijt zijn we weer op weg. De route voert ons door mooi glooiend landschap. Het is een warme dag. We weten nog niet waar we kunnen overnachten maar in Ramilies is dit in ieder geval niet mogelijk. We hebben gehoord dat pelgrims voor ons na aankomst in Ramilies de bus hadden genomen naar Namen voor een overnachting. Ondertussen passeren we de taalgrens. We worden voor het eerst aangesproken in het Frans met bonjour waarop J direct antwoordt met bonzjoer, op z'n Bergs dus. Hiermee is z'n Franse woordenschat gelijk weer op peil. In Ramilies aangekomen besluiten we ook de bus te nemen naar Namen. Daar aangekomen blijkt op de adressen die we hebben alles vol te zijn. We nemen de laatste bus terug, nu naar Eghezee (plaatsje 6 km voorbij Ramilies). In de taverne krijgen we het advies om de pastoor op te zoeken. Hij is niet thuis maar via de gsm bereiken we hem. Hij komt ons om 22.30 uur ophalen voor de kerk. We hebben nog niet gegeten dus eerst maar naar de pizzeria om de hoek. Zeer goed restaurant maar H had weinig eetlust meer door alle toestanden. Na het eten lopen we terug naar de kerk. Om 22.45 uur was meneer pastoor er nog niet dus toch maar opnieuw gebeld. "A few minutes" zegt hij en komt ons ophalen. In zijn huis kunnen we overnachten, J op de bank en H op een matras op de grond.