Tot slot...

19 oktober 2012 - Vlissingen, Nederland

Vrijdag 19 oktober 2012  (totaal ongeveer 2800 km)

We zijn alweer ruim 10 dagen thuis en de camino laat ons niet los. Zeker de eerste dagen is het lastig om te wennen aan het chaotische leven van alledag.

Bij aankomst in Bergen op Zoom werden we verwelkomd door Toos, Tom en Carolien (zus, zwager en nichtje van J) op het station. De volgende dag was het een welkom in Vlissingen bij H thuis door (klein) kinderen, ouders en zus van H. Natascha, de dochter van H heeft een super mooie taart gemaakt voor ons (zie foto) met een afbeelding van de schelp en Matthijs (zoon van H.) bracht 2 flessen champagne mee om te proosten op onze thuiskomst. En vervolgens heeft de zus van H nog een welkom thuis feestje gegeven de vrijdag volgend op de thuiskomst. Bijzonder attent en erg gezellig. Bedankt Anouk en Ben.

2 dagen later zijn we voor het eerst weer naar strandpaviljoen de  Panta Rhei gegaan. Ook hier werden we verwelkomd en gefeliciteerd.

Onze wandeling besloeg 3 jaargetijden, we zijn vertrokken in de lente en door de zomer heen zijn we in de herfst weer thuisgekomen. Tijdens onze camino hebben we zeer vaak last gehad van geheugenverlies, je leeft in een zodanig andere wereld waarin je zoveel beleeft dat het wat veel is voor het geheugen.

De slaapplaatsen en het sanitair waren niet altijd even aangenaam, schoon of comfortabel maar dat hoort erbij, we zijn tenslotte pelgrims. In deze 5 maanden hebben we tussen de 130 en 150 restaurants bezocht. Wat dit betreft zijn we blij weer thuis te zijn.

Langs de camino hebben we vele gedenktekens gezien voor mensen die de eindbestemming, Santiago de Compostela, niet hebben gehaald. Dit zet je echt wel aan het denken. We hebben thuis de documentaire “De weg naar Santiago” gedeeltelijk gezien en ook hier is sprake van pelgrims die komen te overlijden onderweg.

De totale kilometers die we werkelijk hebben gelopen zijn ongeveer 2800 km. Dit is inclusief rustdagen, boodschappen doen, stadjes bezichtigen en restaurants bezoeken. Dit aantal komt niet overeen met wat Google zelf aangeeft in onze kaart. Google berekent de km in vogelvlucht (we zijn geen vogels hè), maar ons pad slingerde nogal.

We hebben vele mensen ontmoet uit allerlei werelddelen. Jong en oud, alleen of met meerdere. Maar ons viel vooral op dat er heel veel mensen alleen lopen, jong en oud. En allemaal met hun eigen verhaal. Dit vooral heeft voor ons deze reis zo bijzonder gemaakt. Je deelt lief en leed met elkaar.

We willen iedereen die op onze website een reactie heeft geplaatst tijdens onze wandeling bijzonder hartelijk danken. Dit was voor ons iedere keer weer erg fijn en leuk om te lezen. Te weten dat je familie, vrienden, (ex)collega’s, kennissen en zelfs vreemden zo met je meeleven, doet erg goed. Deze reis was voor ons een bijzondere ervaring, we zijn door diepe dalen gegaan maar we hebben ook zo verschrikkelijk genoten. 5 maanden dag in dag uit samen zijn valt niet altijd mee. Maar we zijn nog steeds samen en dat zegt wel wat.

Langzaam pakken we de draad weer op, vanavond gaan we naar de Bluesroute in Goes en J heeft gisteravond voor het eerst weer gerepeteerd met nieuwe muzikanten.

H heeft tot 1 november nog vrij en dan begint voor haar het werkzame leven ook weer.

NOGMAALS IEDEREEN BEDANKT!!!!

Jacq en Hetty

1. Piet, je weet wel:
    21 oktober 2012
    Fijn dat juillie weer thuis zijn en ongedeerd, het weer wennen aan het dagelijkse leven komt ook wel weer, dat doet niets af aan de geweldige prestatie die jullie geleverd hebben. En de assistentie van Janny van Gentevoort is voorlopig ook niet aan jullie besteed.
    Heb het verder goed samen en wqe zien elkaar.
    Papa Piet.
  2. Michel van loon:
    23 oktober 2012
    Ja ja je leert elkaar pas kennen op vakantie of als je zo lang ieder moment van de dag samen bent.Dus dit zit wel goed met jullie.Maar vooral hebben jullie ons met de reisverhalen een fijne ontspanning gegeven.Want we zagen mooie foto's met een goede uitleg van wat je zag.Wij hebben er van genoten,Bedankt hiervoor. groetjes van je neef Michel van Loon en zijn vrouwtje Jeanne