De Terugreis I

5 oktober 2012 - Kortrijk, België

Dag 144; 5 oktober

Vandaag gaan we met de bus van Fisterra naar Santiago. Eerst drinken we aan de haven op een terras nog een koffie en een thee. De zon schijnt en de temperatuur is aangenaam. De bus vertrekt om 11.45 uur. Op een platform in de haven keert de bus maar dat gaat vandaag niet vanzelf, er is markt en de kramen staan zodanig in de weg dat de bus er niet doorkan. Dus even wachten tot de kramen iets gedemonteerd zijn en we kunnen verder. We volgen de kust gedurende 2 uur en pas bij Noia gaan we het binnenland in.1 uur later zijn we in Santiago, deze route was 126 km. We komen aan bij het busstation waar we morgen vertekken dus dat is handig, weten we gelijk hoe we morgenochtend moeten lopen. We brengen onze rugzakken naar het pension waar we vorige week voor vandaag de overnachting hebben geboekt. De eigenaresse van het pension (al wat op leeftijd) weet niet meer dat we hebben gereserveerd maar na enig praten (één van de weinige Spanjaarden die we hebben ontmoet die Engels spreekt) weet ze het weer. Er is ons een kamer beloofd op de eerste verdieping met douche. De bedden hier zijn prima maar douche???? Een hokje kleiner dan een kast zonder licht en met koud water. Dus toch maar weer naar de douche op de gang. We gaan de stad in en kopen nog een tas voor de terugreis en J koopt nog een mooie prent van de camino om thuis in een lijst op te hangen. Het is nog steeds zonnig dus maken we nu een foto van de kathedraal met een stralend blauwe lucht erachter en gaan nog lekker op een terras zitten mensen kijken met een drankje.
'S avonds weer maar eens de menuborden afgestruind die bij de restaurants op de stoep staan. Als er een gerecht niet duidelijk is, pakt H haar woordenboek Spaans - Nederlands en dan komt er wel eens een verrassend gerecht uit zoals een scheermes of strijkijzer. Toch maar gekozen voor de pizzeria en daar lekker lasagne gegeten. We zijn net klaar met eten toen een bekende  binnenstapte. Een Finse jonge vrouw, we hebben haar  vanaf Le Puy en Velay meerdere malen ontmoet. Ze vertelt dat ze de Camino Norte heeft gelopen (langs de kust) en nu een weekje voor toerist speelt in Santiago. Maandag vliegt ze terug naar Finland. Erg leuk om haar nog even te hebben gesproken. We nemen afscheid en voor ons is het tijd om te gaan slapen.

1. Henk Franken:
    7 oktober 2012
    Ha die Sjaak en 'ettie,
    Zo, nouw jullie eindeluk klaar zijn meej da wandelingeske zal ik ok 's 'n kirke reagere. Wa d'n trip zeg. Petje en 'oedje af as ik 'r een zouw ebbe! Vorlopeg doe ik da nie na. Volgend jaar trouwes ok nie en meej aan zeker'eid grenzende waarschijnluk'eid de jare daarna ok nie. ik 'ouw 't wel meej 'iero in de omgeving wa rond te dartele. (Op en neer naar de kroeg en vor wa bodschapkes zulle we mar zegge).
    Een ding val me allenig wel 'n bietje tege. Ik 'ad nameluk gedacht da jullie wel lekker 'n weekske vekansie zouwe neme om in die mooie omgeving wa rond te struine, mar schijnbaar ebbe jullie daar gin zin meer in.
    Enfin, gif niks. Ge't 'eel wa kilometerkes gelope en dan is 't messchient wel lekker om naar oew eige bedje terug te kunne. 'n 'ele goeie t'rugreis en tot binnekort dan mar.
    Bergse Stap, Stoom en Groetjes,
    VanMijnIkke Enk
  2. Helmie en Jacqueline:
    7 oktober 2012
    Hallo beiden,
    Een hele goede en voorspoedige terugreis. Dank jullie wel voor de geweldige verhalen en bijbehorende foto's.
    Maak er een schitterend album van, iets om heel trots op te zijn!!
    Het zal straks weer wennen zijn aan het gewone leven, geniet nog van jullie laatste paar dagen op "vakantie".
    Groetjes Helmie en Jacqueline
  3. Jan en Tineke Pieters:
    8 oktober 2012
    Hallo reizigers,
    welkom thuis,wat zullen jullie blij zijn dat het erop zit!maar wat een fantastische ervaring,dit neemt niemand je meer af!
    Geniet van jullie onvangst Groeten tineke en Jan
  4. SAILLOUR Claire:
    11 oktober 2012
    Dear Hetty & Jack, so are you in Santiago and Finisterra ? I guess yes, with the last pictures.... I think of you & send you a lot of BRAVO !! for your pelegrin so incredible from your home, to cap Finistera in Spain... I wanted to walk during the beginning of November on the Camino, but finally I have an opportunity to travel through Vietnam & Cambodg during 2 weeks & said yes... The Camino is more accessible whenever I want than Asia.... Well I hope to come back soon on this beatifull way & meet so great people like you ! ...Or better, YOU !! (A 2nd CAMINO maybe ...?) Tenderly yours, Claire from Paris, with love
  5. Piet en Anny:
    12 oktober 2012
    Hallo jack en Hetty,
    WELKOM THUIS in ons mooie krabbegat,jullie zullen ook wel weer blij zijn dat je in je eigen bed kunnen liggen en uit kunnen rusten van die mooie prachtige, intressante,al lopende tocht om nooit meer te vergeten.nogmaals BEDANKT voor jullie mooie FOTO,s en boeiende REISVERHALEN we hebben er van genoten!!!!!
    Toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit
    audoe Piet en Anny