Wat een ramp.....

31 augustus 2012 - Grañón, Spanje

Dag 109; 31 augustus van Azofra naar Grañón 22 km (totaal 2053 km)

Weer een koude ochtend dus met de jassen aan op weg naar Grañón. H heeft last van haar r. kleine teen, zeer vreemd, de hele reis geen last van gehad en nu bijzonder pijnlijk.

Na een half uur lopen ontmoeten we een jonge Vlaming, Joeri uit Antwerpen. Hij is net afgestudeerd, internationaal ondernemer, en heeft besloten om eerst de Camino te lopen voordat hij gaat werken. Hij is 1 juli vertrokken vanuit huis en heeft de rechtstreekse route via Tours en Bordeaux gelopen. Hij loopt tussen de 35 - en 45 km per dag. Een aantal kilometers lopen we samen met hem op en wisselen ervaringen uit waarna hij weer verder loopt (zijn tempo ligt aanzienlijk hoger dan dat van ons). Vlak voor Santo Domingo de la Calzada komen we een schaapherder tegen met een flinke kudde schapen die door 3 honden in het gareel worden gehouden, er is 1 zwart schaap bij.

Sporen van een oude legende zijn nog zichtbaar in de kathedraal van Santos Domingo de la Calzada. Deze vertelt over een kip en een haan die nog in de kathedraal te vinden zijn. Als een pelgrim de kathedraal bezoekt en de haan kraait dan betekent dit een voorspoedige reis.

Weer verder voor de laatste kilometers maar Grañón. J voelt zich nog steeds beroerd en wilt slapen. Er zijn hier 2 albergues, de ene is in een kerk en schijnt de mooiste te zijn van de Camino met 1 groot nadeel, voor ons dan. Er zijn geen bedden maar matjes van ongeveer 2 cm dun die op de grond liggen. Helaas voor ons want H wilt erg graag in deze albergue slapen omdat deze bekend staat als één van de sfeervolste herbergen van de camino. Dus op naar de andere. Het is hier niet zo proper, een douche die net niet koud is (als het buiten 35 graden is, is dit niet erg maar als het 17 graden is, is dit niet aangenaam). J klaagt steen en been maar er is geen andere optie dus......we slapen op een klein kamertje waar 5 bedden staan. Tot nu toe zijn we met 3 personen maar J blijft roepen dat het raam open moet vannacht. Bahhhhhh. Net voor het plaatsen van dit verhaal hoorde J enorme klappen komen uit de keuken. De kok (nou ja kok ????) was een kiep in stukken aan ut hakken ... Weer bahhhhh.

1. Elvira:
    31 augustus 2012
    Ik heb weer even jullie reisverhalen gelezen en hoop dat jij je weer "kiplekker" voelt Jacq!
    Hetty, hopelijk heb je geen last meer van pijnlijke voeten. Ik heb het idee dat jullie al even geen rustdag meer hebben gehad, of heb ik dat mis?
    Wat zal jullie eigen bedje straks weer heerlijk slapen!!
    Het is wat ......2000 kilometer, dat hebben jullie toch mooi maar even gedaan! Knap werk! Heel veel liefs!
  2. Anouk Kuizenga:
    31 augustus 2012
    Hier eindelijk weer een berichtje van ons. Wij zijn alweer druk aan het werk en zijn de vakantie al weer bijna vergeten. Wat was het ontzettend leuk om jullie even gezien te hebben! En nu dan al over de 2000 km !! Het gaat nog steeds als een trein maar pas wel op jullie zelf, misschien toch een rustdagje inlassen? Liefs Ben en Anouk
  3. Piet en Anny:
    1 september 2012
    Hallo Jack en hetty we willen jullie nog eens duwtje in jullie rug geven want het zit op het moment even niet mee hebben we begrepen,houd vol jullie komen er wel.
    Wat die spaanse Wanna betreft,deze heeft Piet hier in onze ramen gebrand- schilderd,maar dit model wana komt uit engeland,zozie je maar er zijn meer wana,s op de wereld audoe!
    met de loop groetjes Piet en Anny
  4. Marianne en Han:
    3 september 2012
    Hallo j en h hier weer een berichtje uit Goes Jullie hebben al zo ver gelopen het is gewoon geweldig ondanks die pech die jullie ook gehad hebben.Spanje is ook een mooi land en ook weer een andere taal we hopen dat jullie dat ook probleeemloos oppakken .Neem wel als je nog de tijd hebt een rustdag en geniet er echt van Wij hier in Goes werken wel door. Dat is zo gewoon daar mis je niets van.
    wel de groetjes van Han en Marianne.