Een pruimenboom

7 juli 2012 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Dag 54;07 juli van Montverdun naar Saint Thomas la Garde 22 km (totaal 1082 km)

Na het ontbijt gaan we weer op pad en we worden gelijk een berg opgestuurd. Na deze klim krijgen we een nieuw vergezicht met gouden korenvelden, werkelijk prachtig. Na 10 km lopen we Champdieu binnen, een mooi dorpje. In de Romaanse kerk, gebouwd in de 11e/12e eeuw bevindt zich een crypte onder het koor die een bewoonster van dit dorp aan ons laat zien. Onderweg naar Montbrison lopen we door de velden en over hellingen. H is moe en wilt even een rustpauze inlassen dus rugzak af. J ziet in een boom allemaal rode vruchten hangen en loopt er naar toe om te kijken wat het zijn. Blijkt een pruimenboom te zijn dus plukken en proeven. Ze smaken echt goed. De vermoeidheid is snel over. Hierna door naar Montbrison, een stad met een veelbewogen geschiedenis. In deze stad heeft de Mandrin gewoond, Frankrijks eigen Robin Hood. Er was verraad nodig om hem te vangen en op 30 jarige leeftijd werd hij ter dood veroordeeld. De laatste km brengen ons door Moingt, een Gallo Romeins stadje dus meer dan 2000 jaar oud. Dit was de Romeinse badplaats Aquae Segetae. Van de ooit beroemde thermen bestaan zowel ondergrondse - als bovengrondse resten. Van deze Middeleeuwse stad bestaat de toren nog. Buiten dit stadje zien we onze medepelgrim weer met zijn ezel. Het dier ligt te slapen op het gras en zijn baasje wacht geduldig tot het wakker wordt . Na een praatje lopen we de laatste 3 km naar Saint Thomas la Garde voor onze welverdiende rust.