Klimmen

8 juli 2012 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Dag 55; 08 juli van St. Thomas la Garde naar La Chapelle en Lafaye 24 km (totaal 1106 km)

Met de regenjas aan vertrekken we maar na 100 meter gaat deze al uit., pff te warm. Gelukkig maar want de waterzak (coolbag) van H is niet goed dicht en lekt dus. Vandaag hebben we een zware etappe met veel klimmen van 400 m naar 1100 m voor de boeg. Het klimmen is vermoeiend maar goed te doen met rustpauzes tijdens het klimmen. Afdalen is voor H lastiger, vooral haar rechterknie is het er niet mee eens. Na 8 km nemen we onze eerste rust in St Georges Hauteville. Onze route van vandaag loopt over de Via Bollena, een mythische weg van Keltische oorsprong en later ook door de Romeinen gebruikt. Op deze antieke weg zijn Keltische karavanen, Romeinse beambten en pelgrims naar Compostela ons voorgegaan. Het vele klimmen en dalen beginnen we goed te voelen in onze beenspieren. Via Margerie Chantagret vervolgden we onze weg naar Saint Jean Soleymieux. Daar zien we onze medepelgrim met z'n ezeltje weer terug. De ezel heeft nieuwe hoefijzers nodig, er staat een busje van een hoefsmid bij. We krijgen wijn aangeboden maar bedanken hiervoor (het is nog ochtend en beter niet tijdens het lopen). In Marols aangekomen drinken we een cola op een terras. De Franse serveerster heeft een Nederlandse moeder en ze oefent haar Nederlands met ons. We gaan weer verder. Met nog 6 km te gaan. Op het eindpunt van vandaag overnachten we in een gite met nog 2 andere pelgrims. We slapen in een kamer waar een aantal stapelbedden staan en delen deze ruimte met hen. De beheerder van de gite geeft ons een verkorte route naar Le Puy en Velay zodat we daar over 3 dagen kunnen aankomen ipv 4 à 5 dagen, In het plaatselijk restaurant lekker gegeten en hier kunnen we morgenochtend ook ontbijten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lonneke:
    28 september 2012
    Ha medepelgrims!

Mooie tocht, en jullie hebben grotendeels dezelfde route gelopen als ik (tot nu toe). Ik ben heel benieuwd naar de overnachtingsadressen die jullie hebben gebruikt tussen Montverdun en Le Puy en die verkorte route die jullie hebben gekregen. Zou het mogelijk zijn om mij daar meer over te laten weten?

Veel dank!
    Lonneke