Door en Door Nat.....

25 september 2012 - O Pino, Spanje

Dag 134; 25 september van Arzua naar Lavacolla 30 km (totaal 2612 km)

Daar gaan we weer,  voor bijna de laatste keer... Vandaag maken we een langere etappe om korter voor Santiago te eindigen zodat we daar morgen sneller zijn. De dreigende wolkenluchten lachen ons niet toe maar grijnzen . Al snel komen de eerste druppels naar beneden en dat wordt steeds erger. Op deze manier wandelen is niet leuk maar we geven nooit van z'n leven op dus lopen we gewoon door. Van foto's maken komt nu ook niet veel want het giet langdurig. Onze route leidt ons achter Pedrouzo langs over een bospad. Dit hebben we niet in de gaten en maken op deze manier een omweg. Aan het eind van het pad moeten we dus terug om in het plaatsje te komen want we willen hier een tussenstop maken om wat te eten, op te drogen en op te warmen. Daarna gaan we verder voor de laatste 10 km van deze dag, helaas stopt het niet met regenen (we lopen het eerste stuk van de etappe van morgen). We zien af. Gisteren hebben we een kamer gereserveerd voor vandaag in een pension in Lavacolla dus moeten we doorlopen tot we er zijn. Vanaf Lavacolla is het nog ongeveer 10 km tot Santiago de Compostela. Het regent niet maar het hoost. Op een gegeven moment lopen we langs het vliegveld van Santiago toen plots met een hoop kabaal een vliegtuig boven onze hoofden verschijnt, dat al even snel in de regenwolken weer verdwijnt. Bij aankomst in het pension zijn we door en doornat en koud van de regen. Van de receptioniste mogen we ons eerst gaan opknappen. Inschrijven mag later. Zo gezegd zo gedaan. Na buiten voelt het behaaglijk hier binnen maar de verwarming is nog niet aan in September dus blijft onze kleding wat klammig. Onze natte spullen zo goed mogelijk opgehangen, we benutten alles wat maar mogelijk is, kastdeuren, leuning van een stoel, een paar hangertjes in de kast, roede van het douchegordijn enz....en nu schrijven we dit verhaal in de bar van het pension onder het genot van een ........  en een ....... Morgen dus een korte etappe naar de eindplaats van ons blokske om.

1. Hugo, Natascha, Luca, Esmee en Kyan:
    25 september 2012
    Super gedaan, wat is de tijd gevlogen maar we vinden het wel heel erg fijn dat jullie nu binnenkort weer naar huis komen, de kinderen missen jullie ook hoor en Kyan is nu al zo groot geworden, hij loopt al langs de box en gaat aan de tafel staan, 4 tanden zijn al door , geniet nog even van de laatste paar wandelingen en hopelijk is het de komende dagen droog bij jullie. Veel liefs van ons allemaal.
  2. Tom:
    25 september 2012
    Tsonge jonge jonge jonge jullie zijn er al bijna nie normaal nu al!!!!!!
    al vast gefilisieteerd want dit is toch wel een aardige prestatie
    We horen wel wanneer jullie in Bergen aankomen
  3. Mam:
    25 september 2012
    Vergeet niet naar de post te gaan morgen in Santiago!!!
    Tot heel gauw Mam xxx
  4. Piet en Anny:
    25 september 2012
    O Pino,O Pino,Jullie zijn er bijna,jullie zijn er bijna,maar nog niet helemaal.maar wel het leste stukske nog maar 10 KM,en morgen
    de eind streep geweldig petje af,en dan ....uitrusten en genieten van Santiago de compostella,je had vandaag wel een onderwatercamera kunnen gebruiken!?
    groetjes Piet en Anny
  5. Frauke:
    25 september 2012
    Dear Hetty and Jacq, tomorrow my thoughts will come along with you to Santiago - I'm so happy with you! Some day, when I'll be back on the Camino again, I'll follow your steps. Love, Frauke.
  6. Henk en ilona:
    26 september 2012
    respect hoor ,jullie zijn er bijna en wij hebben bijna elke dag gelezen waar jullie je bevinden en wat jullie doen,henk had een snelkoppeling op pc gezet dus aanklikken en lezen maar,ik hoop dat jullie nog een fijne tijd tegemoet gaan ,greetz,henk en ilona
  7. Sander:
    26 september 2012
    julie zijn er al bijna en dan komen julie weer naar huis maar geniet nog ff van de laatste wandelingen en natuurlijk van santiago de compostella .
    groetjes van nick en sander
  8. Berry en Linda:
    26 september 2012
    Heel veel succes met het laatste stukkie.
    groetjes Linda en Berry
  9. Piet, je weet wel:
    26 september 2012
    Na ons gesprekje van gisteravond zal het laatste stukje er nu wel opzitten als ik dit schrijf, 14.59 uur. Fantastisch gedaan hoor!!!
    Nu nog even het toetje met slagroom, maar zorg wel dat je niet van de Cap afwaait, het is daar regelmatig erg winderig.
    Veel liefs, Papa/Piet.
  10. Michel van loon:
    26 september 2012
    Zo nog een dagje op jullie tandjes bijten en dan zit het erop.
    Geweldig hoor dat jullie het toch vol heeft gehouden.
    Wel een mooie prestagie die jullie samen hebben volbracht.Dit is een geweldige herrinnering voor later.Want over deze wandeling word nog heel dikwijls over gepraat.En de ontberingen die jullie doorstaan hebben.Zijn er dikwijls woordjes gevallen?????????????????Nu kennen jullie elkaar wel door en door.Jullie verdienen wel een ere kruis.We zien elkaar nog wel eens bij Toos en Tom op een verjaardag.En dan feliciteren wij jullie.Tot dan Maak morgen er een mooie afsluiting van.b.v. met een fles wijn.oudoe jeanne en michel
  11. Peter De Bot:
    26 september 2012
    Hallo Jacq(en Hetty natuurlijk);heb jullie na het krantenartikel nauwlettend gevolgd,en kan alleen maar diep mijn petje afnemen;geweldige prestatie van jullie allebei en zeker ook een prachtige spirituele ervaring; de bojem zal best wel af en toe in zicht zijn geweest maar God zal jullie zeker af en toe eigenhandig un duwke gegeve n'ebbe..Groet vanuit een warm Kreta,en hoop snel weer eens een pilske met oe te drinken Jacq,want ge zul wel veul dorst ebbe na zo'n blokske n'om.Je ouwe vriend Peer de Bot
  12. Helmie en Jacqueline:
    26 september 2012
    Hallo Jacq en hetty, Super wat jullie hebben gedaan. Wij nemen onze hoed diep af!!We hoorden dat jullie misschien nog een "stukie" verder gaan lopen. Waar halen jullie de moed vandaan. Geniet eerst van jullie aankomst in Santiago!!!!
    Groetjes Helmie en Jacqueline
  13. Chris v.d. Muijsenberg:
    26 september 2012
    Ik ga er van uit dat die laatste 10 km een fluitje van een cent waren. Geweldige prestatie. Volens mij hebben jullie er ook erg van genoten.
    Groeten van het Kuijpers MenR team.

Chris v.d. Muijsenberg
  14. Anouk Kuizenga:
    26 september 2012
    Gefeliciteerd !!!!!!! Jullie hebben het maar mooi gedaan, hebben veel respect voor jullie gekregen !
    Liefs Ben en Anouk
  15. Titia Pieters,:
    26 september 2012
    Jullie zijn er!!!! Geweldig, wàt een prestatie!
    Veel geleerd, ervaren, overwonnen, doorgezet, respect hoor!
    Nu nog even naar de Kaap en dan wens ik jullie
    een goede thuisreis.
    Groeten, Titia
  16. Eduard en Tonia Breugelmans:
    27 september 2012
    We nemen aan dat jullie de laatste 10 kilometer ook wel gedaan hebben.Gefeliciteerd! We kennen jullie niet en jullie ons ook niet Maar we zijn hartstikke trots op jullie. We hebben jullie gevolgd zelfs met Google Earth en hebben genoten van jullie verhalen. Geniet nu maar van de rust al denk ik dat jullie het wandelen vast wel zullen missen . Groetjes uit Bergen op Zoom.
  17. Inigo en Ernest:
    28 september 2012
    Proficiat met jullie prestatie.Heel erg goed gedaan.Nooit gedacht dat jij zoiets zou doen Jacq.We zijn heel trots op jullie, Groetjes vanuit het Krabbegat Ernst en Inigo.
  18. Liesbeth Theune:
    2 oktober 2012
    Heel goed gedaan, geweldig!! Wat zal het vreemd zijn en ook wel heerlijk natuurlijk om weer thuis te zijn met de gewone dagelijkse dingen, genieten van je eigen bedje, hollandse pot en lekker op de bank naar tv kijken,plezier verder en RESPECT!