Eiken- en Eucalyptusbossen

24 september 2012 - Arzúa, Spanje

Dag 133; 24 september van Palas de Rei naar Arzua 31 km (totaal 2582 km)

Donker, nat, guur, fris, op weg naar het ontbijt. Deze etappe belooft lang te worden met nog de nodige variatie in klimmen en dalen van 574 tot 388 meter. We lopen door diverse plaatsjes voordat we in Leboreiro pauzeren. We nemen een stuk tarte de Santiago bij de koffie. Dit hebben we gisteren ontdekt en is erg lekker. Tot nu toe is het nog droog dus we boffen. We passeren het gehuchtje Santa Maria waar nog een mooie stenen wasplaats is. Op het moment dat we er langs lopen zien we een vrouw haar was hier doen. Dus de wasplaats is nog steeds in gebruik. Dit unieke moment hebben we natuurlijk vastgelegd. Rond de middag begint het toch echt door te regenen. Als we Melide bereiken gaan we een pulperia binnen om te schuilen en gelijk maar te eten. Friet met gebakken eieren en een vette chorizo worst. Niet echt smakelijk. H neemt zich al voor om vanavond een salade te nemen. Als we verder gaan regent het nog steeds en koud is het ook. Ons thermo ondergoed hebben we helaas niet meer, dit is al terug naar Nederland. Niet gedacht dat we dit de laatste paar dagen van ons blokske om nog nodig zouden hebben, helaas.
Vandaag lopen we veel door bossen waar eiken- en eucalyptusbomen staan, deze laatste ruiken heerlijk, een karakteristieke pittige lucht. Het wordt droog dus dat loopt gelijk prettiger. (We hebben wel gehoord dat er morgen heel veel regen zal vallen en dat bij een temperatuur van 14 graden). We bereiken Arzua terwijl een nieuwe bui dreigt. We gaan snel op zoek naar een slaapplaats die we vinden bij de albergue Santiago Apostel waar ze ook 2 persoonskamers hebben. Hiervoor moeten we wel naar een ander gebouw lopen op 3 min. afstand. Een restaurant  is er ook dus we zijn weer gesteld. Na het douchen en de was gedaan te hebben lopen we weer terug naar het restaurant (hier is het redelijk warm). We werken ons weblog weer wat bij, drinken wat en wachten tot het tijd is voor het avondeten. Het hoost buiten dus wij blijven lekker hier zitten. Langszaamaan komen meer mensen binnen om hier te eten. Maar omdat er behoorlijk lang moet worden gewacht tot het eten is bereid, lopen diverse tafeltjes weer leeg. Wij blijven!!! We hebben alle tijd. Na het eten lopen we weer terug naar onze kamer om ons voor te bereiden op een nieuwe regendag!!!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sander:
    24 september 2012
    hoi mam.
    zo te zien zijn er veel oude gebouwen (zoals een wadplaats) maar gelukkig zijn julie weer bijna thuis .
    groetjes sander :)