De Langste Brug .....

14 september 2012 - Rabanal Del Camino, Spanje

Dag 123; 14 september van Villar de Mazarife naar San Justo de la Vega 30 km  (totaal 2355 km)

De kerk van Villar de Mazarife is gewijd aan de apostel Jacobus en bovenop de klokkentoren hebben ooievaars hun nesten gebouwd. Dit laatste zien we trouwens bij bijna iedere kerk die we de laatste weken tegenkomen. We gaan op weg naar Hospital de Orbigo waar zich de langste brug van de camino bevindt. Deze brug is nauw verweven met de waar gebeurde geschiedenis van ridder Suero de Quiñones, een Castiliaanse edelman. Hij had een gelofte afgelegd, ter ere van een dame, om iedere donderdag een keten om zijn hals te dragen. Om hiervan af te komen organiseerde hij in 1434 bij de brug een groot toernooi. Samen met 9 medestanders streed hij 30 dagen lang tegen iedere ridder die hier langs kwam. Het toernooi ontsloeg hem van zijn gelofte en als dank schonk hij de halsketen aan de kathedraal van Santiago waar hij tegenwoordig het borstbeeld van Jacobus de Mindere siert.  Sinds het jaar 2000 wordt dit toernooi nagespeeld door de inwoners van de stad (gehuld in Middeleeuwse kledij).
Wij gaan door naar de volgende plaats, Santibanez de Valdeiglesias maar de albergue daar ziet er verwaarloosd uit zodat we toch maar 8 km verder gaan, naar San Justo de la Vega. Na een pauze gaan we verder, het is 14.00 uur en warm. Via een onverharde weg bereiken we na een stijging een pas. Hier groeit vooral veel cistus. Het pad leidt ons verder door een eikenbos, schaduw, waarna we al spoedig de hoogvlakte van de Páramo bereiken. In de verte zien we de Montes de León liggen. We lopen langs akkers en door een  bos met steeneiken, we passeren een eenzaam gelegen boerderij en komen bij de westelijke rand van de Pánamo waar we in de verte Astorga zien liggen. We komen langs een stenen kruis, het Crucero de San Toribio, die de oude St. Jacobsroute markeert. Via een onverharde weg bereiken we ons eindpunt. We hebben vandaaag een mooie route gelopen maar het was wel zwaar. We vinden een hostel waar we een 2-persoonskamer nemen. De kamer is niet zo proper maar het eten hier is erg goed, na de salade een flinke moot zalm en dan nog een lekker ijsje.