Kuitenbijter.....

21 augustus 2012 - Pamplona, Spanje

Dag 99; 21 augustus van Saint Jean Pied de Port naar Orisson 8 km (totaal 1834 km)

Vanmorgen doen we het op het gemakje, we maken een tussenstop in Orisson, een gite midden in de Pyreneeën, waar we van een prachtig uitzicht hopen te genieten en waar we Liesbeth en Froukje weer gaan ontmoeten. We vertrekken rond 10.30 uur. We klimmen over 8 km 600 m, van 200 m naar 800 m. hoogte, zodat  we morgen nog 640 m klimmen over 16 km. Het is een prachtige etappe door de Pyreneeën, een echte kuitenbijter. De gite heeft een mooi terras met een schitterend uitzicht. Onder dat terras ligt onze kamer met hetzelfde schitterende uitzicht tot........ het begon te misten aan het eind van de middag. Gelukkig hebben we een paar uurtjes heerlijk op dat terras kunnen relaxen samen met Liesbeth en Frouke. De koeien die op de helling onder ons lopen te grazen, besluiten naar boven te komen lopen. Bijzonder fascinerend, ze lopen de helling op, steken de weg over en lopen vervolgens de helling achter ons op om daar verder te grazen (Zie foto's). We hebben een kamer met 4 bedden maar voorlopig zijn we hier met z'n tweetjes. Aan het eind van de middag komt er en vrouw uit Engeland bij. Zo tegen 19.00 uur is het tijd voor het diner. We zitten net als Claire uit Parijs binnen komt vallen, helemaal nat van de mist. Ze heeft het zo naar haar zin op de camino dat ze heeft besloten nog naar Orisson te lopen. Ze slaapt dus ook bij ons op de kamer. We zijn met ongeveer 40 personen, allemaal pelgrims met ieder zijn of haar eigen verhaal en ervaringen. Op een gegeven moment komen er in het mistige weer een aantal koeien op hun gemak langs het restaurant voorbij wandelen. Het is hier de gewoonte dat het vee los loopt. Koeien, paarden, schapen!!

Het diner is eigenlijk ook een afscheid van sommige medepelgrims die we hebben leren kennen. Zij gaan binnenkort weer naar huis. Wij hebben nog heel wat kilometers voor de boeg.