Frankrijk uit---Spanje in.....

22 augustus 2012 - Pamplona, Spanje

Dag 100; 22 Augustus van Orisson naar Burguete 22 km (totaal 1856 km)

Na het ontbijt op pad in de nevel die niet is verdwenen sinds de vorige avond. Het voelt wat fris aan maar onze ervaring is ondertussen dat we snel warm lopen. Maar hoe hoger we komen hoe kouder het wordt. Uiteindelijk besluiten we maar om onze jassen aan te trekken. De koeien, paarden en schapen grazen hier zonder afscheiding. Het kan dus gebeuren dat deze dieren je weg kruisen omdat ze van de ene wei naar de andere, over de weg, lopen. De panorama's zijn werkelijk prachtig. De nevel hangt rond de bergen, boven de dalen en tussen de bomen. Ongekend mooi. Over deze paden lopen is zo bijzonder, we genieten volop. Uiteindelijk bereiken we Collado Lepoeder (1430 m) en hierboven op de berg gaan de rugtassen af en zitten we lekker op het gras om te genieten van het uitzicht op Spanje. Hier ook onze lunch gegeten samen met de andere pelgrims. Na deze rustpauze weer op weg voor de laatste 10 km.  In Roncesvalles hebben we een stempel gehaald voor in onze credential en wat gedronken op een terras. Daar zien we Claire weer even. Ze is toch nog tot hier doorgelopen maar gaat morgen weer terug want ze heeft haar busreis terug naar huis al geboekt. Hierna bezichtigen we nog de kerk en toen door naar het volgende dorpje waar we willen overnachten. De meeste pelgrims overnachten in Ronsevalles in enorme slaapzalen met 100 bedden maar daar hebben we nu even geen zin in. De eerste Costa Rural in Burguete die we tegenkomen is te duur, de tweede zit vol maar bij de derde is plaats. Een prima plek. Een kamer voor 2 personen met douche en toilet op de gang. In het dorp eten we een pelgrimsmenu wat goed smaakt, vooraf een sangria voor H (de eerste) en een cerveza (niet de eerste) voor J. Daarna terug naar de kamer en slapen.

1. SAILLOUR Claire:
    24 augustus 2012
    Hello dear you two,
    What a wonder to walk on this beatifull CAMINO,
    and to meet so much wonderness along the way...
    I carry on walking with all of you,
    my best frindly thoughts for you, and Lisbeth & Fraukry (sorry for orthograph !)
    Tenderly yours,
    Claire-from-Paris (no duck here waking me up !what a shame... Life sometimes is hard !)
  2. Eduard en Tonia Breugelmans:
    25 augustus 2012
    Gefeliciteerd met het bereiken van Spanje.
    Heel veel succes verder,dit komt zeker goed.
    Prachtige foto's trouwens. mooie uitzichten !!
  3. Jan Vos:
    Hallo Jacq en Hetty
    Van pa Piet gehoord hoe de reis tot nu toe verlopen is, met ups en downs. Ik hoop dat de rest van jullie tocht goed zal gaan, het eind komt nu ook al meer in zicht. Voor de rest wens ik jullie een goede tocht verder met mooie avonturen en een behouden aankomst in oktober .
    Tot weerziens, Jan Vos
  4. Sjaak wiegmans:
    25 augustus 2012
    hierbij ,een groet uit vlissingen.geniet van jullie reisverslag.zelfs een vriend van mij volg jullie,omdat hij het zelf ook wil gaan lopen.