Koud hè

16 juli 2012 - Saint-Côme-d'Olt, Frankrijk

Dag 63; 16 juli van Le Sauvage naar Les Estrets 20 km (totaal 1254 km)

Met 8°C bibberend op pad gegaan. We zijn blij met onze beschermende regenkleding van The North Face. Een slingerend pad door de bossen voert ons naar de St. Rochuskapel. St. Rochus was een beroemd arts (1200-1237). Hij was op pelgrimstocht in Rome toen daar de pest uitbrak. Veel mensen heeft hij genezen, nadat hij zelf besmet raakte werd hij door een hond verzorgd. Na zijn genezing terug in Montpellier verdacht men hem ervan een spion te zijn. Onder erbarmelijke omstandigheden stierf hij in de gevangenis. Men riep hem aan als beschermheilige tegen besmettelijke ziektes en was tevens patroon van alle pelgrims. Tijdens godsdienstoorlogen werd de kapel vernield maar deze is een paar 100 m verder, eind vorige eeuw, herbouwd net buiten de Haute Loire in de Lozere. Hier bevindt zich het hart van de Margeride, waar het graniet de mooiste grote veldspaatkristallen bevat. In Les Estrets aangekomen hebben we het adres van de gite snel gevonden. Bij het repas (avondeten) zitten we met verschillende nationaliteiten aan tafel, Fransen, Italianen en een Engelsman. Met 2 Franse dames raken we in gesprek, een moeder en dochter die samen 5 dagen dezelfde route lopen als wij en, naar blijkt, ook dezelfde overnachtingsadressen hebben als wij. Het werd een bijzonder gezellige avond. Het eten smaakt goed, eerst een salade van lentilles, daarna pasta met wild zwijn (door monsieur zelf geschoten blijkbaar, hij is ook de kok) en als toetje een cornetto.