Geroosterde Paprika's ....

17 september 2012 - Vega de Valcarce, Spanje

Dag 126; 17 september van Molinaseca naar Cacabelos 24 km (totaal 2429 km)

Na het ontbijt in het restaurant waar we gisteravond ook hebben gegeten (het smaakte goed) op weg naar de tempeliersstad Ponferrada. Ons pad doorkruist het glooiiend landschap met wijngaarden van de Bierzo. We passeren eerst Campo waar we een vrouw zien die paprika's roostert op een open vuur in haar tuin. In Ponferrada zien we de tempeliersburcht uit de Middeleeuwen. Bijzonder fascinerend (zie foto's). In een café ertegenover pauzeren we even voor een hapske en een drankje. Omdat J alweer mopperde over de korte broek van H (uit 1960 volgens hem, een oud verschoten broekske met lilleke blomme erop) besluit H een C&A te zoeken om een nieuwe te kopen. 50 meter verder ziet ze een echte outdoorwinkel en stapt naar binnen. Een mooi outdoorrokje (met broekspijpen onzichtbaar eronder) is het resultaat wat de mondhoeken van J ver omhoog haalt. J zegt vervolgens dat het een cadeautje is voor de verjaardag van H. Dan ontdekt J een hardrockcafe dat helaas gesloten is.
Wij gaan dus maar gauw verder voordat het open gaat. H. loopt nu met 1 stok omdat haar ribben aan de linkerkant pijn doen. Na een kleine 8 km eten we een bocadilla (voor J met bacon en voor H met sardientjes en tomaat). Dit is voldoende brandstof om door te lopen naar Cacabelos waar we een wijnpers passeren (zie foto) en waar we vervolgens arriveren bij de albergue, een voormalig pelgrimsziekenhuis. We hebben geluk, er is nog 1 kamertje (zeg maar cel met daarin 2 bedden afgescheiden van elkaar door een looppadje) die wordt afgesloten met 2 kastdeuren (bedstee-achtig). Voor het avondeten kunnen we worden opgehaald en naar een restaurant gebracht een paar km verderop. Kost niets. We besluiten dit maar eens te doen. Helaas. Bar slecht eten, we hebben het gevoel stevig te worden afgezet. Weer wat geleerd. Terug bij het kamertje lopen we nog even naar het stadje terug om te kijken waar we morgenochend kunnen ontbijten. Daar komen we Anoub en Marie tegen, uit Canada. Marie is haar rieten hoed kwijtgeraakt (ze is er bijzonder aan gehecht) en vraagt ons of we willen uitkijken op ons pad of we iemand tegenkomen met haar hoed. Dat beloven we haar. Nadat we een restaurant hebben gevonden waar we morgen kunnen ontbijten gaan we maar gauw slapen.

1. Hugo, Natascha, Luca, Esmee en Kyan:
    18 september 2012
    Ik dacht al te zien op de foto's dat je een rokje aan had dat ik niet eerder gezien had. Nog even en dan zijn jullie er en kunnen jullie nog even in alle rust genieten voordat jullie terug komen. Hier in Zeeland moet je maar even niet zijn want iedereen ligt plat door de buikgriep, wij gelukkig nog niet en weet niet of wij nog beschermd zijn van twee maanden geleden maar ik hoor van een heleboel dat ze 1 à 2 dagen erg ziek zijn ook kinderen op school dus ik vrees er wel voor dat wij het ook weer gaan krijgen. Nou nog even doorzetten veel liefs van ons.
  2. Piet en Anny:
    18 september 2012
    Hallo sportieve luitjes
    volgens onze berekening!?
    Nog 8 dagen van +21 km per dag,in 35 uur komen we op nog z,n
    168 km en dan is het 26 september,de laatste loodjes jullie gaan al behoorlijk aftellen toi toi,groetjes Piet en Anny voorbraak
  3. Irene:
    19 september 2012
    Heb jullie verhalen gevolgd, zo mooi en boeiend. Succes met de laatste km. Ik vind dit zo knap van jullie. Groetjes uit Bergen op Zoom van Irene.
  4. Tom:
    19 september 2012
    Htje en Jtje wanneer kunnen we je bedje opdekken???????????
  5. Eduard en Tonia Breugelmans:
    19 september 2012
    Het wordt echt spannend nu . De laatste loodjes. Succes !!!
    In gedachten lopen we met jullie mee.Zet hem op . Oudoe.
  6. Piet, je weet wel:
    19 september 2012
    Jammer van dat broekje, we vonden het zo leuk en charmant. Die vent van jou heeft geen smaak!!!!!!!!!!!!! maar we hebben nog de hele winter om hier iets aan te doen. En er moet toch iets te lachen blijven.
    Heerlijk al die verhalen van jullie, we genieten er van. Nog even en het is volbracht. Lieve groetjes, Papa/Piet en Titia.