Cruz de Ferro .....

16 september 2012 - Vega de Valcarce, Spanje

Dag 125; 16 september van Rabanal del Camino naar Molinaseca 26 km (totaal 2405 km)

Voor vandaag staat Cruz de Ferro op het program. Kunnen we onze stenen achterlaten die we in de duinen van Valkenisse hebben gevonden.  Na 7 km en 350 m klimmen bereiken we Cruz de Ferro (1504 m). De plek valt tegen. Het is er erg commercieel, er loopt een weg langs met een parkeerplaats waar bussen staan.  De toeristen stappen uit en klimmen de berg stenen op waar het kruis bovenop staat om zich te laten zich fotograferen. Jammer!!! Ook liggen er stenen waarop namen staan geschilderd. Laten we deze stenen nou ook hebben zien liggen in Rabanal del Camino,  daar kan je dus je naam op een steen laten schilderen en vervolgens bij het Cruz de Ferro achterlaten. Nadat we onze steentjes hebben neergelegd lopen we weer verder. Na 3,5 km licht klimmen en dalen begint de werkelijke afdaling, gedurende 14,5 km dalen we 975 m. Dat voel je goed in de benen. In El Acebo drinken we, aan het begin van het dorpje, op een terras waar ook ligstoelen staan, een cola. De dorpsstraat, waar de huizen houten balkons hebben, is nogal sal. maar zelfs touringcars rijden erdoor. Dit hebben we vol bewondering zittten bekijken. We zijn weer enigszins uitgerust en gaan verder. We zien een oud muildierpad vol keien dat naar beneden loopt. Vooral H kijkt goed naar haar voeten want ze wilt niet weer vallen. Doiiink, stoot ze keihard haar hoofd tegen een boomstam die over het pad hangt, geen tak dus. Nou heeft ze het wel even gehad voor vandaag maar ja we zijn er nog niet. Dus verder. Na ongeveer 1,5 uur bereiken we Molinaseca, een gezellig plaatsje. Over een oude Romeinse brug lopen we het plaatsje binnen en vinden een goed overnachtingsadres. Volgens het Michelingidsje is het nog 211 km naar Santiago, een dag of 10 dus. Het gaat nu snel.

1. Mam:
    18 september 2012
    Jammer dat het cruz de ferro zo commercieel was, maar jullie hebben in ieder geval je stenen uit nederland kunnen neerleggen. Jullie gaasn behoorlijk hard. 26 sept. volgens mijn berekening zijn jullie in Santiago, dat klopt dus aardig met jullie verslag. Alle goeds voor de echte laatste loodjes.

liefs Mam