Etappe naar een Mijlpaal......!

19 juni 2012 - Chastellux-sur-Cure, Frankrijk

Dag 36; 19 juni van Arcy sur Cure naar Vezelay 21 km (totaal 741 km)

Tussen Arcy sur Cure en Saint Moré liggen een twintigtal grotten, uitgehold in de kalksteenrotsen van de linkerover van de Cure, stroomafwaarts gezien. Hier deed de priester Parat eind 19e begin 20e eeuw als voorloper van de archeologie onderzoek en na hem, van 1946 tot 1964, professor André Leroi Gourhan, volkenkundige en prehistoricus. Zij hebben bewezen dat al deze grotten sinds het paleolithicum door de mens zijn gebruikt. Vanwege de zeer zonnige ligging waren hier onder de overhangende rotsen duizenden jaren prehistorische mensen gevestigd, zoals blijkt uit de potresten, gereedschappen en juwelen, die in de grotten gevonden zijn. Talrijke opgegraven stukken bevinden zich in het museum van Avallon. In de kerk van Saint Moré bevindt zich nog een sacrofaag die hier uitgehakt is. Langs deze route loopt ons pad van vandaag. Het wordt al meer klimmen en dalen. We passeeren ook nog een Romeinse weg, de Via Agrippina die Lyon verbond met Boulogne sur Mer. In Asquins aangekomen (op 1,5 km van Vezelay) bezichtigen we de Middeleeuwse kerk. Deze kerk staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en bezit een bust van St. Jacob de Meerdere, een veelkleurige houten relikwieschrijn uit de 16e eeuw. Inmiddels begint het te regenen en moeten wij nog naar Vezelay, onze eerste mijlpaal, dat boven op de berg ligt. De weg ernaartoe is  bijzonder stijl en glad doordat het een stenige weg is. Van Marie Helene hebben we een adres meegekregen voor de overnachting dus dat hebben we eerst geregeld. Hier ontmoeten we JP voor de laatste keer omdat zijn route anders loopt vanaf hier dan de onze. S'avonds zingt hij het Camino lied voor de aanwezigen wat erg mooi klinkt.