Dag 111

2 september 2012 - Burgos, Spanje

Dag 111; 2 september van Villambistia naar Atapuerca 24 km (totaal 2100 km)

Vandaag is het zondag en zijn de winkels gesloten dus we besluiten om eerst maar te vertrekken en de broodjes te bewaren voor de middag in de hoop dat er horeca open is waar we kunnen ontbijten. We lopen door Espinoza del Camino waar niets open is en gaan door naar Villafranca Montes de Oca waar alleen in een hotel mogelijkheid is voor een ontbijt. Na 5,5 km hebben we veel trek dus we gaan naar binnen. Een prima ontbijt voor € 8,- pp (misschien wat veel voor een pelgrim maar dat compenseren we wel weer). Hierna is het gelijk klimmen naar 1162 m., gelukkig met een volle maag. Hierna komen we uit op een breed pad dat door een eikenbos met heide en brem voert. Na een uur daalt het pad steil naar een dal waar een riviertje doorheen stroomt. Aan de andere kant gaan we weer omhoog waarna we een breed pad bereiken waar bomen zijn gekapt om een brandgang te maken. Na 1.30 uur daalt onze weg naar het klooster San Juan de Ortega. Hier nemen we een rustpauze en drinken een cola op het terras. H doet haar schoenen en sokken uit voor de nodige voetverzorging. Sokken, schoenen en voeten kunnen nu gelijk even drogen. Dit wordt trouwens door veel  pelgrims gedaan. Hierna gaan we weer verder voor de laatste 6 km. Door een bos met eiken en dennen lopen we naar Ages, in het bos eten we onze broodjes op. Als we uit het bos komen hebben we een bijzonder mooi uitzicht, in een weide ligt een kring van stenen zonder eind (zie foto), wij hebben hier ook een steen aangelegd. Na Ages bereiken we Atapuerca. Deze plaats is om 2 redenen beroemd. In 1053 werd hier een veldslag geleverd waarbij 2 broers elkaar de macht over Noord-Spanje betwisten, deze gebeurtenis is van groot belang geweest voor de latere geschiedenis van Spanje. In de tweede plaats zijn in de steengroeve aan de zuidelijke voet van de Siërra de Atapuerca de resten gevonden van een prehistorische mens (Homo antecessor, voorganger van de mens), de oudste die ooit in Europa zijn gevonden. In de albergue verhuren ze ook 2-persoonskamers en we besluiten die te nemen. Weer eens lekker privé. In een plaatselijke hostel, waar Yves en Marlène overnachten, kunnen we vanavond gaan eten en morgenochtend ontbijten.