Over de 1000 km

4 juli 2012 - Saint-Thomas-la-Garde, Frankrijk

Dag 51; 4 juli van Saint Haon le Chatel naar Saint Jean Saint Maurice 21 km (totaal 1019 km)

Bij het verlaten van dit mooie stadje lopen 3 mannen met ons op. Ze gaan een dagtocht maken over de Monts de la Madeleine want dit stadje ligt op één van deze bergen. Deze heren hebben ook de pelgrimsroute gelopen naar Santiago maar dit hadden ze in etappes gedaan, verdeeld over 5 jaar. We vervolgen onze weg richting Renaison. Hier kopen we  brood, yoghurt, water en ananassap. We vullen de waterzak weer bij, het brood gaat in de rugzak en de rest nuttigen we op een bankje. We kunnen er weer even tegen. In Saint Andre d'Apchon zit een vrouw mest van de straat te schrapen en bied ons water aan. Ze haalt een fles en glazen en we drinken heerlijk koel water. Ook hier meken we even een praatje, haar man is er ondertussen ook bij komen staan, en we gaan weer verder. Deze dag klimmen we best wel wat maar het lopen gaat lekker, we zijn rond 15.30 uur op de plek van bestemming. Het laatste deel was nog stevig doorstappen ivm dreigend onweer dat steeds dichterbij kwam. We zijn net op tijd binnen. We hebben gereserveerd in de gite die vrij nieuw blijkt te zijn. Na het douchen lopen we het stadje in en ook hier is het zeer de moeite waard om te bezichtigen. We krijgen een mooi uitzicht over de Loire te zien vanaf een 12e eeuws fortkasteel, de eerste functie van het kasteel was het bewaken van de rivier tegen mogelijke aanvallen. Ook vindt men hier een 12e eeuwse Romaanse kerk met 13e eeuwse muurschilderingen met taferelen uit het oude testament. Nadat we op het terras bij het restaurant wat hebben gedronken gaan we naar binnen. De maaltijd hier is werkelijk geweldig, J smult ervan. Na het eten is ook deze dag voorbij. We gaan slapen.

1. Huib:
    7 juli 2012
    Dag Jacq en Hetty,
    Hier eindelijk een berichtje van mij. Door alle drukte was het er niet eerder van gekomen om te reageren. Ondertussen zijn jullie alweer ruim anderhalve maand 'op pad'...
    Mooie verhalen, mooie foto's, mooie ontmoetingen en mooie herinneringen! Ga lekker door zo in dat mooie Franse land!
    Gefeliciteerd met de eerste 1000 km!
    We proberen jullie ook op onze vakantie te volgen.
    Zet 'm op en nog heel veel mooie kilometers!
    Bon route!
    Groeten van Huib en Jacqueline (Willers)