Weer 2 in 1

12 augustus 2012 - Arzacq-Arraziguet, Frankrijk

Dag 90; 12 augustus van Arblade le Bas naar Aire sur l'Adour 8 km (totaal 1666 km)
Dag 91; 13 augustus van Aire sur l'Adour naar Miramont Sensacq 19 km (totaal 1685 km)

De eerste dag lopen we maar 8 km omdat de gite waar we willen overnachten vol is en er op de route geen andere mogelijkheid is of de dagetappe wordt te lang. Rond 11.00 uur vertrekken we en lopen we een route die evenwijdig loopt aan de GR65. In Aire sur l'Adour aangekomen hebben we het departement Gers verlaten en zijn nu in de Landes. De beheerder van de gite, Jean Michel ook pelgrim, is een bijzonder aardige en behulpzame man. Hij leeft echt voor de pelgrim. We krijgen een 2-persoonskamer van hem. We eten s'avonds heerlijk in een restaurant om de hoek voor een pelgrimsprijsje. Er is hier ook wifi zodat we onze weblog wat kunnen bijwerken. Als we stoppen en willen gaan slapen wordt er op de deur geklopt. We doen open en laten 2 Duitse vrouwen binnen die met vrienden zijn gaan eten. Ze boffen dat we nog beneden zitten zodat ze naar binnen kunnen want alles zit verder op slot.
De volgende dag staan we vroeg op voor de volgende etappe. In de gite hangt een weegschaal met haak eraan dus rugzakken wegen. Valt dus tegen omdat de tent en slaapmatjes eruit zijn. Rugzak van H weegt nog 12 kg en van J 15 kg, wel incl. waterzakken van 1,5 lt. We maken niet veel mee vandaag. We lopen voornamelijk over paden door maïsvelden. De maïs staat hier wel 2 mt hoog. De gite voor deze dag is erg gezellig met een zeer betrokken echtpaar. J gaat even rusten en H zit buiten lekker wat te lezen onder een parasol. Het is weer erg warm. Uiteindelijk gaat H binnen verder lezen. We zijn met z'n twaalven (ook de Duitse vrouwen die we gisteravond binnen hebben gelaten overnachten hier) en krijgen een aperetief aangeboden met wat borrelhapjes. Daarna eten we met z'n allen; eerst een koud buffet en daarna kipfilet met champignons in een romige saus met aardappels (H heeft geholpen met schillen samen met een andere pelgrim. Tijdens het eten raakt H in gesprek met Lisbeth, één van de Duitse vrouwen over de Camino. Dan blijkt dat Lisbeth en Frouke een aantal dagen geleden met de vader van H in gesprek zijn geweest toen hij buiten de camping aan de weg in de regen stond te wachten op J en Sander die onderweg waren naar de camping. Dit is super toevallig en voor H een ontroerend moment.

Als toetje krijgen we een cornetto en daarna drinken we buiten nog koffie en thee. Het is een gezellige avond geweest zo met elkaar.

1. Pieter:
    14 augustus 2012
    Hoi J&H,

Wat ik me steeds afvraag is of je die gite vooraf moet bellen of dat jullie er op de bonnefooi heengaan?

Verder: vooral doorgaan. :-)
  2. Piet, je weet wel:
    14 augustus 2012
    Als ik zo de plaatsnamen gespeld zie komen jullie al in Frans Baskenland. Ik heb vanmiddag de meegegeven zaken naar Hetty's huis gebracht en op haar slaapkamer gedeponeerd en tergeruststelling ook de wijn. Ben 1½ dag bezig geweest met het schoonmaken van de caravan, ziet er weer piekfijn uit.
    Geniet verder van jullie reis, voor je het weet is het voorbij.
    Liefs, Papa.