Strauss en Tabasco ......

12 september 2012 - León, Spanje

Dag 121; 12 september van Mansilla de las Mulas naar Leon 20 km (totaal 2304 km)

In het donker vertrekken we zonder ontbijt (aanvang ontbijt 07.00 uur maar om 06.55 uur is er nog niemand aanwezig). We hebben onze korte broeken aan maar omdat de temperatuur vannacht naar 9 graden is gedaald is het nog behoorlijk koud. Na ongeveer 3 km trekt H haar regenbroek aan tegen de kou. We arriveren in Villarente (7km) waar we een ontbijt nemen bestaande uit gebakken eieren met bacon en koffie americano voor J en zonder bacon voor H met groene thee. De eigenaar is een zeer vriendelijke man, we luisteren naar Strauss en op onze eieren doen we wat tabasco. Hier komen we ook weer Yves en Marlène tegen. Ze hebben de afgelopen 2 dagen een alternatieve route gelopen. Hierna gaan we verder en passeren gelijk een gevaarlijke smalle brug die op een gegeven moment geen ruimte meer heeft voor de voetganger als er verkeer overheen rijdt. We hebben geluk en passeren dit stuk zonder tegenligger maar een pelgrim vlak na ons moet zich tegen de brugleuning drukken om niet gegrepen te worden door de vrachtwagen die er net overheen komt, (met een rugzak aan kan je je ook niet opzij draaien) levensgevaarlijk. Momenteel zijn ze bezig een voetgangersbrug te bouwen, niet voor z'n tijd lijkt ons. Om 11.30 uur lopen we León binnen en krijgen we aan het begin van de oude stad info over logies en een plattegrond van de stad. Een half uur later hebben we een hostel gevonden (de albergues zijn hier te massaal) en kunnen we ons opfrissen waarna we de stad gaan verkennen, een broodje eten, een stempel halen in ons credencial bij de kathedraal, een ijsje eten, foto's maken en de reisverhalen schrijven zodat we ons weblog kunnen updaten. Hierna zijn we een pizza gaan eten waar we dit verhaal schrijven (geen vliegen gezien vandaag, gelukkig). Leon is geen ongezellige stad, maar morgen gaan we toch gewoon weer verder via een variant die wel 5 km langer is maar mooier om te lopen. H heeft vandaag zonder problemen gelopen dus kunnen we ook meer aan.