Het land van Ceasar

26 juni 2012 - Luzy, Frankrijk

Dag 43; 26 juni van Glux en Glenne naar Larochemillay 21 km (totaal 874 km)

Vanmorgen gaan we in de stromende regen op weg naar de Mont Beuvray, het Gallische Oppidum Bibracte (813 m). Het is soms moeilijk onderscheid te maken tussen bouwwerken van voor en na de overwinning van Ceasar, want het Oppidum is pas rond 6 of 5 voor Chr. verplaatst naar Augustodonum, Autun. Vanaf de top van de Mount Beuvray is soms de Alpen en het Centraal Massief te zien maar alleen met helder weer in de winter. In de middag klaart het wat op en kunnen we weer iets zien van onze omgeving. Ook deze dag hebben we gekozen voor de asfaltwegen wat beter loopt in de regen. De regenbroek van J blijkt niet waterdicht te zijn dus deze gaat terug naar Nederland met de vader van H. In Larochemillay blijkt de chambre d'hote niet meer te bestaan maar de gite communal nog wel. Daar kunnen we overnachten en gelukkig is het enige restaurant hier open zodat we lekker kunnen eten. H is erg moe dus gaat ze na het eten (20.30 uur) slapen. In de loop van de nacht wordt ze wakker, het is nog maar 02.00 uur en kan ze niet meer slapen. Ze gaat maar naar de keuken van de gite (die is beneden) en kookt wat water zodat het kan afkoelen. Zodoende hebben we goed, schoon water bij ons want we zijn toch wel voorzichtig met het drinken van water uit de kraan. Hierna kan ze gelukkig weer in slaap komen.