Op naar Frankrijk

31 mei 2012 - Reims, Frankrijk

Dag 17; 31 mei van Vierves-sur-Viroin naar Rocroi 32 km (totaal 341km)

Heerlijk geslapen en na het ontbijt vol goede moed op pad. We hebben een lange etappe gepland voor vandaag. Het landschap begint wat meer te glooien. In de wei is een oud bejaard boertje zijn koeien aan het melken. We worden aangesproken door zijn vrouw maar begrijpen het niet door ons gebrek aan de Franse taal. Toch maar op les volgend jaar. De boer geeft de emmertjes melk door het prikkeldraad aan zijn vrouw. In Olloy-sur-Viroin kopen we wat noodrantsoen om de dag door te komen, er zijn geen winkels meer tot aan Rocroi. We passeren de locatie Morimont (Mont des Morts, dodenberg), deze plek herinnert aan de vlucht van de Spanjaarden na de slag bij Rocroi in 1643. Na enige uren flink doorlopen bereiken we de grens. In Rocroi aangekomen (erg moe) worden we eigenlijk gelijk aangesproken door een man in een auto die naast ons stopt en vraagt of we een slaapplaats zoeken. Hierop antwoorden we bevestigend waarop hij begint door te ratelen in het Frans. Dat gaat te snel voor ons en we begrijpen het dus niet. Hij vraagt Hollandais? Oui zeggen we, hij maakt een soort van wegwerpgebaar en rijdt verder. Nou ja 10 meter dan want daar woont hij. Wij gaan verder richting centrum op zoek naar een slaapplaats. Er is geen plaats bij het adres dat we hebben dus bellen we de volgende die in ons routeboekje staat. En ja hoor, er is ruimte voor ons, we worden opgehaald door Mme Dumonceau en naar de gite gebracht. Blijkt dus het huis te zijn van die onvriendelijke man en daar zitten we dan mee aan tafel die avond. Er zijn vrienden van het echtpaar aanwezig die ook met ons mee-eten. De man is ingenieur en spreekt goed Engels, hij is erg geïnteresseerd in onze onderneming. Het wordt toch nog gezellig en aan wijn is geen gebrek. Mme Dumonceau reserveert voor ons de overnachting voor de volgende dag en geeft als advies om de route langs de Via Monastica te volgen. Deze is 40 km korter dan de GR 654. Bij Tourist Info kunnen we de informatie kopen. We denken dat we dit advies opvolgen. Nu eerst maar eens gaan slapen.

1. Titia Pieters,:
    5 juni 2012
    Nooit te snel oordelen dus, maar neem nu niet teveel wijn want dat gaat allemaal in je benen zitten en dus meeslepen.Neem maar malk van de boer,wij dronken het vroeger rechtstreeks uit de uier.Hebben geprobeerd jullie te bellen op het nieuwe nummer, niet gelukt.Hebben jullie sms ontvangen als antwoord, laat het horen. Fijn rustdag morgen en tot gauw.
    Liefs, papa en titia.