De eerste wijngaarden

7 juni 2012 - Saint-Florentin, Frankrijk

Dag 24; 7 juni van Reims naar Cumieres 30 km (totaal 479 km)

We verlaten snel de dure en drukke stad Reims en gaan op weg naar Cormontreuil. Het gaat gelijk al mis, we lopen veel te ver door over het jaagpad dus terug. Na Cormontreuil komen we de eerste wijngaarden tegen. Dom Perignon (1639-1715) benedictijn, keldermeester-intendant van de abdij Saint Pierre d'Hautvillers ontdekte de methode om belletjeswijn te maken en experimenteerde met wijn uit de Champagnestreek. Ons pad loopt hierlangs. We volgen weer de Via Monastica, het routeboekje hebben we in de kathedraal van Reims gekocht. Maar in dit deel staat de weg niet  altijd even duidelijk aangegeven. Op een gegeven moment moeten we een deel van de route (5,2 km) door het bos lopen en hier gaat het mis. De markeringen kloppen niet dus uiteindelijk vele kilometers mis gelopen. Het pad van een pelgrim gaat niet over rozen hoor. Het is een super zware dag met veel hellingen door de modder. We zijn erg blij ons overnachtingsadres te hebben bereikt met uitzicht op de Marne. Op nog geen 15 meter afstand stroomt deze rivier gezien vanuit onze kamer.